Klanten met keuzestress: Fastfloor Doetinchem begrijpt jullie

Voor het eerst in lange tijd ben ik zelf het lijdend voorwerp in een metamorfose van een woning. Ik kan mij sinds de start van de verbouwing van mijn eigen huis volledig verplaatsen in de twijfels van klanten bij het kiezen van een vloer, kleuren voor op de wand of raambekleding. Ik weet nu: een verbouwing levert flink wat keuzestress op.

De reden voor mijn verbouwing is geweldig: in november word ik papa. We begonnen met het omtoveren van een extra slaapkamer tot een echte babykamer, maar kregen al snel de smaak te pakken. De keuken zat er namelijk ook al ruim twintig jaar in. En ja als je de keuken sloopt, moet je ook de wanden opnieuw doen. En als je de wanden doet, moeten we dan ook niet naar de vloer kijken? Oftewel, we besloten twee maanden geleden ons huis volledig te strippen. We wilden alles in een nieuw jasje steken en een mooi plekje creëren voor ons kind. Het strippen was zo gedaan, maar het opnieuw inrichten bleek toch een grotere uitdaging dan ik van tevoren had gedacht. Wat moet je ontzettend veel keuzes maken!

Ik begeleid bij Fastfloor Doetinchem continu klanten, zowel zakelijk als particulier, in het maken van deze keuzes. Keuzes voor kleuren, materialen, patronen, bijpassende meubels en noem het maar op. Voor anderen heb ik nooit moeite met het maken van die keuzes. Ik heb een duidelijke visie en vertrouw altijd op mijn eigen ervaring en expertise als het aankomt op interieur. Klanten krijgen van mij dan ook altijd een duidelijk advies. Ik twijfel niet over wat het beste past in hun bedrijf of woning, ik weet wat het mooiste is voor hun ruimte. Maar als je die knopen opeens voor jezelf moet doorhakken blijkt het hele andere koek.

Emoties

Ik ben door mijn eigen verbouwing met de neus op de feiten gedrukt. Er komen blijkbaar allerlei emoties kijken bij het maken van stijlkeuzes als het gaat om je eigen woning. Wordt dit wel mooi? Is dit wel goed? Past dit eigenlijk wel bij elkaar? Wat vond ik het opeens moeilijk om op basis van een klein staaltje in te schatten welke vloer passend was in onze vernieuwde woonkamer. Terwijl als ik dit voor een klant doe, het gesneden koek is.

Opeens snapte ik de twijfels die ik regelmatig zie als er een stel bij mij aan tafel zit in de showroom. Ik denk soms: hak de knoop gewoon door, dit is hartstikke mooi! Maar nu weet ik wat die klanten ervaren. Ik vind het altijd al belangrijk dat klanten zich bij ons in de showroom op hun gemak voelen. We doen ons best een huiselijke en laagdrempelige sfeer neer te zetten waarin iedereen de tijd en ruimte voelt om belangrijke keuzes voor hun ruimte te maken. De vloer is immers de basis voor het hele interieur en de wanden en raambekleding zijn de noodzakelijke omlijsting. Maar door mijn verbouwing heb ik nog meer begrip gekregen voor onze klanten.

Vertaalslag

Ik wil mijn eigen verbouwervaringen rondom keuzestress vertalen naar de klant. Je moet als klant nóg grotere stalen kunnen meenemen en die langer kunnen houden, zodat ze echt hun moment kunnen pakken om stap voor stap te wennen aan bijvoorbeeld een PVC vloer. Ik ben er door mijn eigen ervaring van overtuigd dat klanten dit waarderen en dat ze met een kalmer gevoel hun aankoop doen. Volledig kalm is misschien niet haalbaar want inmiddels weet ik dat het hoe dan ook spannend blijft. Het is altijd afwachten hoe het totaalplaatje eruit komt te zien.

Gelukkig kunnen klanten daarin dan weer vertrouwen op de ervaring en expertise van Fastfloor Doetinchem. Ik zal voor mijn klanten de kalmte bewaren die ik moeilijk kan bewaren als het om mijn eigen verbouwing gaat. Want als het over mijn klanten gaat ben ik wél honderd procent zeker van mijn visie. En mijn visie heeft mij ook in mijn eigen woning niet teleurgesteld. Het is nog niet helemaal klaar, maar het resultaat mag er al wezen. Onze simpele jaren ’60 woning is omgetoverd tot een unieke, ruimtelijke en eigentijdse woning. En helemaal babyproof natuurlijk.

Naast het ervaren van de emoties die komen kijken bij een verbouwing, vond ik het ook mooi om dit proces eens volledig als ‘klant’ te doorlopen. Ik zie hoe afhankelijk onze klanten zijn van onze vaklieden en hoeveel vertrouwen ze ons geven, en het maakt mij trots om van de klantkant mee te maken dat we het ook waarmaken.

Mijn stress is zo goed als achter de rug. Onze verbouwing is (gelukkig) bijna afgerond. De stress van klanten kan ik nu hopelijk nog beter weg nemen. Hopelijk zie ik jullie snel in onze showroom. En vergeet niet, ik snap jullie nu volledig!

Jeroen Veenhuis

18 augustus 2020
Delen