Javascript is uitgeschakeld in de browser waardoor de website niet goed kan functioneren.
Schakel javascript in om deze website juist te kunnen gebruiken.
Achterhoeks boertje bij giganten als Amazon en IKEA: hoe dan? - Fastfloor

Achterhoeks boertje bij giganten als Amazon en IKEA: hoe dan?

Hoe komt een vloerenbedrijf uit Doetinchem aan een klant als Amazon? Ik denk zelf ook nog regelmatig ‘wauw’ als ik als Achterhoeks boertje in de onvoorstelbaar grote magazijnruimte rondloop van de grootste webshop ter wereld. 60.000 vierkante meter! Dat is niet te bevatten. Toch is het antwoord op de vraag hoe Fastfloor een klant als Amazon heeft binnengehaald simpel. We verkopen gewoon een retegoed product.

Het antwoord is simpel, maar de weg er naar toe was dit niet. We hebben veel tijd en geld geïnvesteerd in het perfectioneren van ons unieke concept. Het begon allemaal vier jaar geleden bij de IKEA in Delft. 

Help!

Bij het leggen van de ondervloer in het magazijn was een fout ontstaan die onoplosbaar leek. De ondervloerleverancier had eerder met ons samengewerkt. Ze herinnerden onze naam, zijn aan het Googelen geslagen en schakelden ons in voor hulp. Ze waren de wanhoop nabij. Wij waren natuurlijk vereerd, maar hadden nog nooit zo’n grote opdracht gehad. Het ging om 4.000 vierkante meter. Dat is kinderspel vergeleken met wat wij nu doen, maar in die tijd was het voor ons een flinke stap uit onze comfortzone.

Maar, zoals het echte Achterhoekers betaamt zeiden we als Fastfloor: ‘Wij regelen het wel, we lossen het voor jullie op’. Zo gezegd, zo gedaan. Binnen een week waren wij aan het werk en binnen mum van tijd was het probleem verholpen. IKEA was flabbergasted dat ze eerder open konden en zij schakelen ons nu vaker in.  Mooi voor ons, maar voor de ondervloerleverancier, was het natuurlijk een flinke aderlating. Zij waren hun handel kwijt.

Berghoef International

Ik besloot het gesprek met de leverancier, Berghoef International, aan te gaan. Zij wisten niks van vloerafwerking, wij wel. Zij wisten op hun beurt weer alles over ondervloeren. Ik zag een potentiële match. Het was het begin van een mooie vriendschap en vruchtbare samenwerking. Nu knallen we, vier jaar later, samen heel Europa door.

Uniek concept magazijnvloeren

Wat ons geheim is? We hebben onze kennis en krachten gebundeld en zijn samen aan de slag gegaan met de ontwikkeling van een uniek concept voor magazijnvloeren. Een concept dat draait om speciaal vinyl, speciale verlijming en een systematische methode van leggen. Door de jaren heen hebben we dat concept en onze werkwijze geperfectioneerd. Wat met name uniek is, is dat we als muizen aan de slag kunnen in een ruimte. Je merkt nauwelijks dat we er zijn en alle werkzaamheden kunnen gewoon doorgaan. Ideaal, en noodzakelijk, voor een webshop als Amazon die zeven dagen in de week en 24 uur per dag doordraait. 

Hoe weten klanten Fastfloor te vinden?

Dankzij de fantastische buitendienst van Berghoef International, weten bedrijven als Amazon, Decathlon, Lidl, LEGO en Scania ons te vinden. De medewerkers van de buitendienst promoten ons overal. Op beurzen, bij klanten. Zij verspreiden, op succesvolle wijze, de boodschap dat Fastfloor en Berghoef International met z’n tweeën echt iets bijzonders bieden.

Op bezoek bij Amazon

In de sneltrein waar Fastfloor de afgelopen jaren is ingestapt, vergeet ik soms om stil te staan en te realiseren hoe bijzonder het eigenlijk is wat wij doen. Dat wij als klein bedrijfje uit Doetinchem met open armen worden ontvangen bij een gigant als Amazon. Ze zien ons echt als probleemoplossers en zijn oprecht blij dat wij komen. Waar klanten het meest van versteld staan, is dat wij de klus klaren zonder dat zij er overlast van hebben. Geen gedonder, we regelen het gewoon. 

Klanten als Amazon denken dat Fastfloor een gigantisch bedrijf is. Ik loop met mijn team rond in een mega fabriekshal alsof het niks is. Appeltje eitje. Zij denken: ‘Wow, dat is de directeur. De directeur komt zelfs mee’. Ik moet dan altijd een beetje lachen, want ja we hebben niemand anders. We zijn gewoon een klein bedrijfje met vijftien mensen op de loonlijst. Dat maakt mij als Achterhoeks boertje echt retetrots. 

Product Fastfloor

En het belangrijkste: klanten zijn zó blij met ons product waar we hard aan hebben gewerkt. Een bedrijf als Amazon test meerdere concepten, maar geen één voldeed aan hun maatstaven. Ons concept daarentegen bood ze onder meer het loopcomfort waar ze naar op zoek waren, het is geluiddempend, duurzaam en makkelijk te reinigen. Ze willen ons echt voor onze kunde en werkwijze. Dat is toch fantastisch?

Urban Outfitters

En deuren blijven zich kriskras door Europa openen voor ons. Zo zijn we nu met zes man, vier weken lang bezig in het magazijn van kledinggigant Urban Outfitters in Engeland. Maar liefst 18.500 meter! Het wordt al bijna gewoon, maar het blijft ongelooflijk als je stilstaat bij de getallen.

Groeit Fastfloor uit zijn jasje?

Ik heb altijd de charme ingezien van een klein bedrijf en nooit de ambitie gehad om heel groot te worden. Maar, stiekem groeien we door en stiekem is dat ook wel heel erg leuk. We gaan met passie door op dit pad en zien wel waar het eindigt.

En we blijven Achterhoekers, dus denk niet dat we naast onze schoenen gaan lopen. Onze regionale en vaste klanten zullen nooit lijden onder onze werkzaamheden in het buitenland. De regio en onze vaste klanten staan bovenaan onze prioriteitenlijst en blijven ook bovenaan staan. Dus particulieren, ondernemers: loop vooral binnen bij onze showroom aan de Edisonstraat 107 in Doetinchem of maak een afspraak. Voor jullie houden we altijd een plekje vrij!

Jeroen Veenhuis.

26 maart 2020
Delen